Montura de pescuit crap la distanta – Long Carping Rig

Mai mereu în istorie, descoperirile importante s-au făcut fie din greșeală, fie în momente de plictiseală supremă, dublată de inspirație strălucitoare. Long Carping Rig, montura pe care v-o prezentăm aici, are, la rândul ei, o istorie simpatică. Nașterea ei s-a produs în două etape extrem de diferite ca desfășurare și rezultate: etapa a II-a a CN din 2009, de la Dârvari, și etapa a II-a a CN din 2010, de la Doripesco. Fără a avea pretenția că facem istorie, suntem convinși că, în anumite condiții, ea ar putea să vă îmbunătățească semnificativ randamentul la pescuit.

Montura Long Carping iți poate aduce câțiva metri buni în lansare

Nu credeam că-mi voi aminti vreodată cu relativă plăcere despre un concurs de pescuit cu desăvârșire ratat. Mai ales când e vorba despre o etapă de campionat național, în care aveam nevoie de un singur crap de 1,5 kg pentru a accede în etapa următoare, crap ce s-a încăpățânat să apară în cele trei zile de așteptare. Am pescuit alături de Mihai Preda și am încercat, în zadar, tot ceea ce cunoștințele și imaginația ne-au permis pentru a reuși capturarea unui pește punctabil. Nu am avut însă nici măcar o prezentare, singurele semne de viață din partea crapilor fiind rare sărituri în malul opus, aflat însă la o distanță ce nu putea fi atinsă nici măcar în vis. Având, așadar, timp berechet, am încercat să găsesc o soluție pentru a plasa o montură cu săculeț solubil (încercasem și izolat, dar degeaba) la o distanță cât mai mare.

Altfel spus, voiam să mă apropii cât mai mult de zona în care văzusem ceva mișcare. N-am să înșir aici toate trăznăiile încercate, dar am să expun concluzia: principala condiție ca montura pe care o căutam să zboare foarte mult este coliniaritatea elementelor componente. Plumb, cârlig, momeală și săculeț solubil, toate trebuiau sa fie perfect aliniate. Cu ce am găsit prin genți, cutii și cutioare (niște anouri mai mari și agrafe rapide) am reușit să bricolez varianta inițială a acestei monturi, astfel:

– am confecționat o montură folosind cel mai mic vârtej pe care l-am avut la dispoziție
– am tras un opritor de silicon pe înaintaș
– am introdus înaintașul prin vârtejul monturii și printr-un al doilea opritor de silicon, obținând un fel de montură helicopter
– la capătul înaintașului textil am pus un anou mare
– unui plumb cu vârtej i-am atașat o agrafă rapidă, de care am prins un alt anou mare
– între cele două anouri am legat o bucată de monofilament, cu o lungime de aproximativ 15 cm
– am făcut un săculeț de PVA cu 4 boiliesuri de 18 mm (lungimea săculețului era de aproximativ 8 cm), fără a-l înnoda la capete
– am legat capetele libere ale săculețului de cele doua anouri
– am trecut firul de păr prin unul dintre cele 4 boiliesuri și am pus opritor

Aceste eforturi au avut ca rezultat faptul că săculețul solubil făcea legătura între înaintaș și plumb, iar toate elementele acestei monturi erau perfect coliniare. L-am chemat pe arbitrul șef, Adrian Zarguzon, care a admis că montura este regulamentară, permițând eliberarea peștelui în cazul ruperii firului. Rezolvate fiind, așadar, atât aspectele teoretice cât și cele regulamentare, am trecut la proba practică, probă care a întrecut orice așteptări. Am reușit să trimit montura la distanțe mult superioare celor reușite anterior cu orice altă montură care includea săculeț solubil. Din păcate, asta nu ne-a ajutat să prindem vreun crap, ceea ce ne-a plasat primii sub linia ce separa „absolvenții” de „repetenți”. Și, cum de eșecuri nu-i place nimănui să-și amintească, odată cu cu acest concurs am dat deoparte și montura cu pricina.

Cristi Rudeanu cu încă o victimă a pescuitului cu săculeț solubil la distanță

Mi-am reamintit de ea un an mai târziu, în ultimele 24 de ore ale etapei de la Doripesco, într-un context total diferit. Atunci, fiind în echipă cu Silviu Florescu, aveam un avans considerabil față de celelalte echipe din sector și o frecvență a capturilor ce ne-a permis o oarecare relaxare. Cum Silviu este un împătimit al pescuitului la distanță, subiectul revenea des în conversațiile noastre, iar când am văzut în trusa lui anourile de la Solar (agrafe speciale pentru saci solubili, care au atașat un anou de forma unei pere) conexiunea s-a făcut cu ușurință. Cum din descrierea verbală a acestei monturi e greu să priceapă cineva ceva, am meșterit la repezeală una, folosind anourile amintite. Spre încântarea lui Silviu, care a avut onoarea să o lanseze, montura s-a dus şi s-a tot dus. Foarte departe! Spre deosebire de precedenta ocazie, acum am capturat de la prima încercare un crap de 6 kg, lămurindu-ne că montura știe și să prindă pește, nu doar să zboare. De aici încolo, Silviu este cel care s-a ocupat de îmbunătățirea acestei monturi până la forma sa actuală, motiv pentru care l-am invitat și pe el să v-o prezinte. Un singur lucru doresc vreau să mai adaug: dacă aveți ceva de îmbunătățit, sau pur și simplu vreo nedumerire în ceea ce privește aspectele tehnice ale pescuitului la crap, nu vă mai bateți capul. Sunați-l pe Silviu, sigur se rezolvă!

Lansările la distanță reprezintă un mare avantaj în competițiile de pescuit la crap

Silviu Florescu: Așadar, chiar dacă prietenii îmi spun că sunt cam “nebun”, pentru că am tot felul de idei ce țin de domeniul SF (poate fi și de la Silviu Florescu, nu?), la genul acesta de montură nu m-aș fi gândit niciodată. Nu credeam că plasa săculețului solubil poate să reziste la forța de întindere din timpul lansării. La prima încercare, sceptic fiind de fel, am aruncat cu frică. Uimit de distanța atinsă, am scos, am pus alt săculeț și am lansat în forță. Cred ca s-a dus cam 140 m. Mai mult. am prins și pește. Era clar: ideea era bună, montura trebuia îmbunătățită și simplificată în același timp. În primul rând, săculețul trebuia să fie conic spre capete, pentru a fi cât mai aerodinamic. Așa că am ales unul cu diametrul mic, am făcut nod și am introdus un boilies mic de 10 mm, apoi unul de 14, două de 18, iar unul de 14 și, în final, unul de 10 mm. Am îndesat puțin și am făcut nodul final. Rezultatul, o “frumusețe” de săculeț având aceeași formă cu cea a plumbului.

Silviu Florescu, testând montura Long Carping în Herăstrău

Următorul pas a fost mutarea punctului de prindere a forfacului. Pentru că la montura elicopter preînţeparea este mai puțin eficientă, m-am gândit să atașez ansamblului un vârtej cu agrafă rapidă pe care eu îl folosesc atunci când vreau sa pierd plumbul în dril. Am schimbat inelul metalic de siguranță al agrafei cu unul de cauciuc, iar forfacul l-am prins de una dintre sârmele acesteia. În funcție de cât de repede vreau să pierd plumbul, introduc varnişul mai mult sau mai puțin, ori jonglez cu lungimea lui. În dril, sau în caz de agăţătură, ochetul plumbului alunecă înspre varniş, eliberând peștele de greutate. Deoarece și forfacul și plumbul erau acum atașate de un vârtej, le-am înlăturat pe cele ale anourilor speciale pentru săculeți. La rândul lor, anourile speciale au suferit și ele o mică modificare: le-am îndoit vârful cu patentul, cam la 45 de grade, pentru o mai bună coliniaritate. Concluzionând, montura este acum formată din:

– două anouri speciale pentru săculeț, legate între ele cu un monofilament gros ori textil lung de 15-20 cm
– o agrafă rapidă cât mai mică, ce face legătura între una dintre anourile speciale și vârtejul rapid
– un vârtej rapid de care se atașează forfacul cu cârlig și plumbul

Ca o paranteză, am simplificat montura inițială, cea de tip elicopter, înlăturând vârtejurile anourilor speciale și agrafa rapidă dintre plumb și anoul special inferior (mi-am confecționat plumbi care au vârtejul cu anou încorporat). E acceptabilă și varianta asta pentru că e mai simplu de asamblat, dar preînţeparea peștelui este mai slabă, nu se pierde plumbul, iar vârtejul forfacului “flutură” prin aer, luând din distanță.

Pentru o stabilitate mai mare și o frecare cu aerul cât mai mică, se poate introduce cârligul în săculeț și bandajarea întregii monturi cu bandă solubilă, de la anoul superior până la plumb. Este o muncă migăloasă dar poate aduce câțiva metri în plus, atunci când e nevoie. Dacă nu vreți s-o faceți, se mai poate rigidiza prin introducerea unui varniş de cauciuc sau tub termocontractabil peste piesele dintre plumb și anoul inferior. În săculeț se poate pune orice, cu condiția să nu-i afecteze rezistența; bile tari sau solubile, întregi sau sparte, pelete, ground bait etc. Pentru a atinge o distanță cât mai mare, este de preferat să fie cât mai mic în diametru și în lungime. E bine să presăm cât mai mult și să-l modelăm apoi. Important este să nu uităm care, din cele introduse în săculeț, este momeala prin care vrem să trecem croșeta pentru a trage firul de păr. În cazul în care fundul apei este nămolos, e bine ca momeala de cârlig să fie pusă cât mai sus în săculeț. De obicei, după lansare, eu pun stop pe tambur înainte ca montura să atingă apa. Astfel, plumbul se înfige mai puțin în nămol și sunt sigur că momeala rămâne la suprafață. N-ar fi un impediment nici dacă montura s-ar îngropa, pentru că peștele scormonește oriunde, dacă simte hrana. E doar pentru o prezentare mai vizibilă. Cam asta a fost contribuția mea la montura lui Cristi, căruia îi mulțumesc pentru prezentare. Oricum, din punctul meu de vedere, nimic nu-i perfect și de neînlocuit. Așa că, în articolele viitoare, poate vă vom prezenta și alte SF-uri.

Silviu Florescu cu un crap comun pescuit în cadrul unei etape de campionat național, desfășurată pe pista de la Doripesco

P.S. Chiar dacă pescuitul la distanță mare este spectaculos şi “la modă”, gândiți-vă că peștele poate trece și pe sub lansetele voastre, la un metru de mal. A putea să lansezi departe este doar un avantaj, dar nu este întotdeauna soluția câștigătoare.

Iată și pașii necesari pentru legarea corectă a monturii Long Carping:

Alege accesoriile necesare, taie vârtejurile anourilor și înoaie capetele acestora la 45 de grade. Apoi, leagă anourile între ele cu un fir textil gros (34-45 lb)

Atașează o agrafă rapidă de unul dintre anouri, iar de agrafă prinde un vârtej rapid, de preferat unul cu tija dublă. Apoi introdu un varniș siliconic peste agrafa rapidă (aici are rol de element de legătură)

Leagă forfacul de una dintre tijele vârtejului rapid, apoi prind și plumbul în buclele vârtejului rapid. Fixează plumbul cu tubul de varniș siliconic și montura (fără săculeț solubil) este gata

Leagă forfacul de una dintre tijele vârtejului rapid, apoi prinde și plumbul în buclele vârtejului. Fixează plumbul cu tubul de varniș siliconic și montura (fără săculeț solubil) este gata

După ce ai legat săculețul solubil, prinde-l între cele două anouri. Apoi, cu ajutorul croșetei, trage firul de păr printr-un boilies din săculeț și fixează-l cu un stopper de momeală. Gata, poți lansa montura pe vad

Ţi-a plăcut articolul? Dă-i o notă și un LIKE!

Montura de pescuit crap la distanta – Long Carping Rig
4.74 (94.76%) 42 votes
Cristian Rudeanu

Colaborator la CRAP24
Vicecampion mondial, Montargil-Portugalia 2004, în echipă cu Sorin Rudeanu. Vicecampion al României în 2010. Actionar Carping Club.

Ultimele postari ale lui Cristian Rudeanu (vezi toate)

5 Comments

1. monturiporumb.ro

17 aprilie 2014 at 12:57 pm

Uneori cand se fac asemenea monturi de crap care prind peste lansand peste limitele normale si nu sunt tipice cu cele clasice unii spun ca acea montura este un concept gresit fiindca ei nu se abat de la constructia normala a monturii din cauza ca nu prezinta interes sau nu se reusesc sa o construiasca.
    In monturile mele din cadrul siteului se pot vedea anumite adaptari a unui plumb inline culisant pe tija rigida care se transforma in toate tipurile de plumbi fixi simpli si cu momitoare,culisanti si partial culisanti si chiar helicopter cu varnis siliconic.De ce am ajuns la aceste modificari?Multi dintre cei care achizitioneaza monturile de crap vor sa fie si ieftine dar totodata sa satisfaca modelul monturii dorite avand eficienta maxima.
    Sa revin la modelul monturii prezentate de campionul Cristi,in prima varianta a facut adaptari cu ce a avut in trusa sa si ulterior a imbunatatit-o.
    Eu personal am constatat urmatoarele:
    -s-a utilizat plumb long cast de 110grame folosit pe o lanseta de 3,90m avand tesul curv 3,75lb inaintas fir textil moale cu rezistenta 35-45lbs
    -firul de pe mulineta a fost ales cu diametru cuprins intre 0,25-0,31mm pentru a putea lansa la o astfel de distanta adica 140m.
    -utilizarea monturii crap helicopter deoarece plumbul sa fie in capatul monturii,legatura carligului si pozitia sa sa fie in completare cu acesta formand o linie.
    -folosirea saculetului solubil pozitionat in completarea monturii dinspre plumb in sus neanodat la capete ca sa se topeasca rapid materialul solubil,legatura efectuandu-se intre anourile sistemului.
    -utilizarea crosetei prin saculetul solubil momeala fiind situata in interiorul acestuia alaturi de nada.
    SCOPUL FINAL A FOST CA PLUMBUL, CARLIGUL, MOMEALA SI NADA SA FIE PE ACEEASI LINIE SI TOT ANSAMBLUL SA AIBA FORMA AERODINAMICA.bravo Cristi si acest articol a convins valoarea pe care o ai si mai vrem articole la fel de tari.monturiporumb.ro

2. mihai anghel

18 aprilie 2014 at 1:53 pm

Articol de nota 10. Acum ceva vreme am vazut prima oara montura asta postata undeva(nu ma intrebati unde cred ca pe facebook) si am probat-o avand rezultate foarte bune. Ulterior am vrut sa revin cu multumiri dar nu am mai gasit pagina unde am vazut-o asa ca profit de articolul asta ca sa o fac. Bravo baieti…

3. Cristi

6 iunie 2014 at 11:00 am

In cazul unei rupturi a liniei principale, cum scapa pestele de carlige/plumb?

• Crap24

6 iunie 2014 at 10:34 pm

Salut Cristi,
      Excelenta observatie! Asa cum bine ai punctat, este extrem de important sa tinem seama de protectia si siguranta pestilor. Referitor la montura, poate ca nu se vede atat de clar din poze, dar inelul metalic al agrafei rapide a fost inlocuit cu un varnis. Astfel, in caz de ruptura, pestele se poate elibera fara probleme.
      Cele bune,

4. Web Hosting

7 decembrie 2016 at 5:58 am

Acesta montura in viziune mea este aproape invizibila pe fundul apei si poate fi lansata la distante foarte mari, folosind lansete si mulinete pentru acest tip de pescuit la distanta.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *