Crapii platourilor de balastiera

Aveam programată o partidă de pescuit în Croația, dar cu patru zile înainte plecării totul a căzut și am fost nevoiți să mergem către Bosnia, pe deja renumitul lac Pelagicevo, o balastieră pe care se practică pescuitul în sistem prinde și eliberează de mai bine de 15 ani.

Bosnia, Pelagicevo, o balastieră superbă cu nenumărați crapi trofeu

Costurile expediției

Din București până pe lac sunt aproximativ 700 km, ruta pe care am urmat-o fiind București-Craiova-Belgrad-Pelagicevo. Taxele pentru autostrăzi dus-întors sunt aproximativ 20€, pescuitul cu trei lansete este 15€/24h. Cât privește nada, pentru că inițial partida noastră trebuia să se desfășoare pe un alt lac, am luat doar 20kg de boilies (noi am folosit boiliesuri, dar nu cred că a fost cea mai bună decizie aceea să folosim exclusiv bile), la care mai puteți adăuga 20 kg pelete, care se pot cumpăra de la administrația lacului contra sumei de 20€, și 25kg semințe de diferite dimensiuni.

Boiliesurile pot reprezenta doar o treime din totalul de nadă necesară unei partide de pescuit

Boiliesurile pot reprezenta o treime din totalul de nadă necesară unei partide de pescuit

Porumbul este interzis pe lac, astfel că 25 de kilograme de semințe reprezintă o cantitate mai mult decât suficientă pentru o partidă de o săptămână pe Pelagicevo.

În calculul final nu aș mai adăuga și mâncarea sau băutura, deoarece le consumăm și dacă stam acasă. Dar una peste alta, pe noi ne-au costat în jur de 100€ pentru două persoane, aici intrând și aproximativ 60 de beri.

Clătitele n-au lipsit din meniul partidei de pescuit

Dacă punem un consum mediu de 8 litri la suta de km (aici fiecare își cunoaște costurile) plus celelalte mici cheltuieli (mai puțin nada) o să vedem că o săptămână de pescuit pe Pelagicevo costă mai puțin decât o săptămână pe unele bălți din aproprierea Bucureștiului. 80 Euro motorina, 105 balta, 50 mâncarea, 10 autostrăzile, ajungi la un cost pe o partida de 7 zile de 245 Euro.

Lacul este sălbatic și extrem de bogat în vegetație

Dacă sunt 2 pescari, fiecare pescuiește cu câte 3 lansete pe o baltă unde recordul este de 32 kg și pe care unii pescari mai „norocoși” au avut și partide cu 5, 6 sau chiar 8 pești trecuți de 20kg. Cosmin Micloșoni este unul dintre pescarii care se pot mândri cu o astfel de partidă, tot el ocupându-se și de majoritatea rezervărilor pe Pelagicevo.

L-am contactat și l-am rugat să ne găsească un stand bun pentru doi pescari. Destul de puține șanse, deoarece aveam să ajungem pe lac peste numai 3 zile, dar norocul a fost de partea noastră de această dată. Aveam de ales dintre standul 11 și 5. Am mers pe standul 5. Aici, ambele părți ale vadului au golfuri care sunt accesibile pescuitului din stand și o deschidere destul de generoasă, atât în față cât și către stânga.

În partea stângă ar trebui să pescuiască standul 4, dar acesta este scos din circuit de către administrație. Standul 5 este unul pe care probabil se poate pescui cu 12 lansete, atât de multe posibilități îți oferă.

Standul oferă o deschidere generoasă

După drumul de 700km pe care i-am parcurs în 11 ore, am ajuns pe renumita balastieră care este la aproximativ 15km de graniță. Aici am avut un scurt instructaj din partea administrației, iar după aceea ne-am instalat pe stand. Am hotărât împreuna cu partenerul Dan Dumitru ca eu sa pescuiesc pe partea  stângă a standului, iar el pe partea din dreapta.

Acum ceva vreme mi-am impus o regulă: la partidele de pescuit aflate la o distanță care necesită un drum foarte lung, nu mai încep prin a baga lansetele în apă decât după puțină odihnă. Când ești obosit nu ai mintea limpede, iar deciziile nu sunt cele mai inspirate.

Decât să încep pescuitul greșit, mai bine mă odihnesc câteva ore. Apoi, cu mintea limpede, îmi conturez o strategie.

Dan cu un superb crap oglinda de Pelagicevo

După un somn adânc, dar puțin deranjat de căldură chiar dacă cortul era poziționat sub umbra copacilor, m-am trezit și am început pescuitul. Avem ceva informații despre loc și despre tipul de monturi pe care ar trebui să le folosesc.

Ca pe majoritatea bălților, crapii au unele ore de hrănire și parcurg un anumit traseu în acel interval orar. Când trec prin împrejurimile standului tău trebuie să fii pregătit cu lansetele poziționate corect și nada destul de bine concentrată în jurul fiecărei monturi.

Balta era destul de liberă și s-au putut aborda destul de multe vaduri și zone ale lacului.

La capătul firului, majoritatea pescarilor care frecventează Pelagicevo folosesc forfac de 25cm și cârlige mici (nr. 6 sau 8). Nu sunt adeptul cârligelor mici și nu le-am folosit nici acum. Am legat pe două dintre lansete forfacuri lungi de 25cm cu cârlige nr. 4, dar cu firul de păr ceva mai lung decât de obicei. Pe firul de păr am atașat două boiliesuri de 16mm.

Acest mic truc cu firul de păr mai lung mi-a funcționat în decursul timpului pe majoritatea lacurilor și am reușit capturi notabile la tipul acesta de montură. Pe cea de-a treia lansetă am legat o montură cu Amnezia și i-am pus o bilă de 20mm.

Un fir de păr ceva mai lung ajuta dacă vrei să selectezi crapii mai mari

Era în jur de ora 18:00 și standurile din fața noastră (1, 2 și 3) erau în dril, standul 1 și 2 având chiar driluri repetate în jurul orei 18. Îmi notez repede în carnețel ora 18:00, deoarece părea una dintre perioadele în care peștele era în zonă și se hrănea.

Încep pescuitul cu două lansete în partea stângă, una unde începe golful către standul 4 și ce de a doua într-un loc din interiorul golfului.

Aici pescuiam pe genul de loc cu un copac lăsat pe oglinda apei, câteva crengi care sparg pelicula ca mai apoi să iasă din nou peste luciul de apă… genul acela de loc în care simți că o sa ai trăsături.

A treia lanseta o poziționez către direcția standului 29, care este chiar în fața standului 5.

Lacul are destul de multe zone dificile, la adăpostul cărora crapii preferă să se refugieze

Am lăsat două lansete în golf, deoarece aveam informații că aceste golfuri sunt zone de refugiu pentru crapi. În același timp, nu am vrut să am prea multe fire pe zona din față, deoarece urma să o sondez cu markerul.

Între standul 5 și 29 sunt 208 metri, așa că am instalat doi picheți la o distanța de 4 metri și am măsurat jumătatea distanței dintre standul 5 și 29, adică 104 metri. Am sondat în jur de două ore zona din față, dar fără niciun rezultat. Apa avea constant 3,5 m.

Dan cu un impecabil crap comun de 2 cifre

Dan, cu un impecabil crap comun de 2 cifre

Am reușit să găsesc totuși în partea stângă, chiar spre golf, destul de aproape de mal, un mic platou cu o diferență de adâncime de aproape un metru. Era destul de aproape de standul 4, la numai 5 m.

Zona cu platou cât și zona din golf (cea cu copacul scufundat) îmi conveneau, deoarece permiteau să merg pe malul opus și să nădesc cu mâna, lucru pe care l-am și făcut înainte de lăsarea întunericului.

Anumite vaduri permit nădirea de pe malul vecin

În prima noapte am avut 3 prezentări, reușind să aduc la mal doar un singur pește, o salontă de 15kg. Pe ceilalți doi i-am pierdut pe drum. Toate cele 3 trăsături au venit undeva în jurul orei 23:00, la cele două lansete poziționate în partea stângă.

Salonta venită în miez de noapte

Salontă venită în miez de noapte

A doua zi, pentru că regulamentul îți permite în schimbul a 5€/24h să poți folosi 4 lansete, am luat hotărârea împreuna cu Dani să pescuim cu 4 lansete fiecare. Pe standul 5 se poate pescui lejer cu 6 lansete de fiecare pescar, dar chiar și așa, în ziua a doua nu am reușit să am nicio prezentare. Dani în schimb, în golful din dreapta, reușește 5 prezentări și 4 pești aduși la mal, cel mai mare cântărind 18kg.

Golful din dreapta a fost mai productiv

În jurul orei 18:00, același tipar: standurile 1,2 și 3 în dril. Eu îmi iau găletușa cu aproximativ 3kg de boiliesuri XXL și merg să îmi nădesc aceleași locuri de pe malul opus. Am făcut în fiecare zi această nădire de pe mal, chiar și noaptea, după fiecare pește. În cea de-a doua noapte am o singură trăsătură, un amur de 16kg, iar Dani reușește să captureze alți 3 pești.

În cea de a treia zi lucrurile decurg aproape identic, atât pentru mine cât și pentru standurile 1, 2 și partenerul Dani. Eram puțin nervos. Lansetele din față încă nu produceau nimic, nici măcar în orele în care standurile vecine aveau trăsături.

De obicei, nu iau decizi de schimbare a locurilor nădite decât după 48-72 ore. Nu îmi place să alerg după pești. O făceam în trecut, și de cele mai multe ori rezultatele nu erau cele dorite.

Nici amurii n-au stat departe de monturile și nadele noastre

În aceiași zi, băiatul administratorului ne face o vizită, iar una dintre cele mai importante informații primite a fost aceea că în față trebuie să pescuim undeva la 120-125m, deoarece acolo este un vechi canal.

În mod normal, aceea zona îi revine standului 29, distanța dintre standuri fiind de 208m, dar Marco îmi spune că nu este nicio problemă să pescuiesc acolo. Toți care pescuiesc de pe standul 5 o fac și nu există probleme cu standul 29.

Boiliesurile ținute în dip sunt extrem de eficiente

Am măsurat din nou firul pe picheți. Pentru una dintre mulinete l-am clipsat la 128m și pentru cea de a doua la 132. Apoi am lansat în zona indicată. N-am nădit, deoarece nu îmi place să fac mai multe paturi de nadă de aproape unul de celălalt.

Monturile le-am încărcat cu boiliesuri de cârlig din gama High Attract Squid & Căpșună. Dacă peștele răspundea, urma să-mi schimb strategia pe zona de pescuit aflată în față.

Nici ploaia nu ne-a ocolit vadul pescuit

Dacă vă întrebați de ce am pus pe una dintre lansete 8 metri în plus și pe cealaltă 12, ei bine, lansam de pe bucată din stand care era mai înaltă cu 5 metri față de apă, iar burta pe care o face firul în lansare îți mai mănâncă aproximativ doi metri din distanță.

Prin măsurarea firului adăugând distanța în plus eram sigur că măcar una dintre lansete era poziționată corect. Peste noapte reușesc să aduc pe saltea patru pești. Doi din față, la lanseta cu firul măsurat la 128m, și doi de pe lanseta care era poziționată în aproprierea standului 4. Nu erau uriași, însă cel mai mare tot a cântărit 17kg.

În general, noaptea noaptea era ceva mai productivă în privința trăsăturilor

Lanseta de sub copac și cea măsurată la 132m nu mi-au dat nicio emoție peste noapte, dar în jurul orei 6 dimineața mă trezește un singur beep la lanseta de sub copac. Adorm la loc, liniștit, iar peste o oră alte două beep-uri vin de la aceiași lansetă.

Era cu o bilă de 24 Next, ținuta în dip și pusă pe un pat de boiliesuri XXL. Aveam la montură firul de păr destul de lung, cea ce făcea din ansamblu unul destul de greu de aspirat de către un pește de talie mică. Puțin dezamăgit, mă bag la loc în sacul de dormit.

Malurile lacului Pelagicevo abundă în vegetație

La o nici oră, beep-uri consecutive mă trezesc și vin de la aceiași lansetă. Ajung lângă băț, moment în care observ că-și lua ușor fir. Înțep și adrenalina începe să-și intre rol. Iau peștele mai tare din prima (obișnuiesc să o fac, aveam fir 0,35 cu înaintaș și leadcore), iar după un dril de 5 minute reușesc să îi dau o primă gură de aer.

Atunci îl și apreciez din ochi, dar știți cum este, în apă toți par mai mici. Totuși, judecând după gură și cocoașă, părea altceva. În sfârșit, parcă că unul din exemplarele pentru care făcusem 700 de km binevoise să își facă apariția.

Vadul pescuit este perfect pentru 2 pescari

Îi mai dau repede o gură de aer și îl strig pe Dani să mă ajute. Încep să mă deplasez cu pași mici în spate, iar când ajung cu el în dreptul minciogului îl ridic ușor și Dani îl bagă în plasă.

De obicei, când ansamblul cu care pescuiesc și peștele îmi permit, nu îmi place să stau prea mult timp în dril.

Sunt de părere că ai mai multe șanse să pierzi peștele cu această fâțâială decât dacă îl forțezi puțin. L-am pus repede pe salteaua de recepție, iar proba cântarului a fost trecută cu brio: 25kg – noul record personal. Atunci când îți bați recordul personal, nu prea mai ai ce să îți mai dorești de la partida în cauză, poate doar un nou record.

Crap troferu de Pelagicevo, pescuit la o bilă de 24, trasă pe un fir de păr ceva mai lung

În aceea zi un fenomen ciudat s-a întâmplat pe lac. Apa s-a limpezit de puteai vedea cu ochii platourile anumitor zone. Nu ne venea să credem ce este sub apă în golfurile în care aveam poziționate lansetele.

Fâșii de platouri foarte înguste care îți dădeau impresia unui labirint, majoritatea fiind foarte greu de accesat de pe locul de pescuit, deoarece la doi metri de mal apa are 2m, iar limba unde este standul de pescuit este împrejmuită de copaci.

Cele două trăsături au venit pe zona din față, fapt ce m-a convins să nădesc la 120m cu 3 kg de boiliesuri Next de 24. Pe timpul zilei nu am reușit nicio captură, însă Dani și standurile 1 și 2 au avut activitate constant.

Tenii au fost musafiri constanți ai partidei

În perioada în care apa a fost foarte limpede, Dani a văzut un platou în fața lui, undeva la 50m, de pe care a reușit peste zi să prindă 3 teni, cel mai mare cântărind 18kg. Deja începusem să mă obișnuiesc cu ideea că pe timpul zilei nu am pește în zonele pe care aveam poziționate lansetele, dar, așa cum v-am spus, nu alerg după pești. Așteptam activitatea de peste noapte.

După lăsarea întunericului, în jurul orei 23:00 un beep mă trimite către lansete. Era lanseta din stânga, cea poziționată către standul 4. În timp ce mă uitam la avertizor, una dintre lansetele poziționate către standul 29 începe să desfășoare fir.

Urmează un dril nebun, în care nu reușeam nicicum să controlez peștele. Își schimba constant traiectoria, și asta foarte repede. Acum era în stânga, apoi imediat pleca în dreapta, și tot așa.

Torpila nocturnă de Pelagicevo

Torpilă nocturnă de Pelagicevo

Fiind întuneric, nu am realizat decât foarte târziu că firul se înfășurase cu cel al celeilalte lansete din zonă. În timp ce încercam cu Dani să deslușim încâlceala firelor, senzorul lansetei poziționate către standul 4 începe să urle.

Dani pleacă de lângă mine lăsându-mă cu firele răsucite și înțeapă. Mi-a fost frică să iau peștele mai tare, deoarece nu doream ca firul de 0,22 să cedeze, fiind și răsucit cu un altul. Între timp, Dani bagă peștele în minciog exclamând: „Mamă, ce ten!”

Efectul unui dril de noapte cu un astfel amur durează minute bune chiar și după ce-l pui pe mal

Din păcate, peștele cu care eram in dril plecase mult în dreapta și pe drum a agățat și o lansetă a vecinilor. Aceștia au mulinat crezând că au o trăsătură, în timp ce noi am tăiat firul celeilalte lansete. Era însă prea târziu, peștele scăpase deja. Asta este.

Mă consolez cu tenul de 20,8kg și cu gândul că la capătul firului încâlcit nu avusesem un crap, ci un somn (a fost un dril destul de atipic). În aceea noapte mai reușesc să pun pe saltea un ten de 17kg, venit tot pe lanseta dinspre standul 4, și o salontă de 14kg, scoasă de sub copacul care îmi dăduse noul record personal.

Elementele constante din zona monturii

Elementele constante din zona monturilor cu care am pescuit

În ziua următoare, același scenariu. Dani marchează 5 pești, standul 1 prinde constant, iar eu nimic. Singurul lucru pe care merită să-l menționez este vizita vecinului căruia îi luasem lanseta peste noapte, care ne informează că a văzut peștele scăpat de noi și că era un crap comun sărit de 20kg.

Puțin nervos la aflarea veștii, dar și pentru că avusesem activitate pe zona din spre standul 29, nădesc mai agresiv față de ziua precedentă (aproximativ 8kg de boiliesuri de 24mm).

Dani a punctat constant pe vadul pescuit

În aceea noapte reușesc 6 capturi: doi teni și un românesc pe lansetele din stânga, și 3 somni (cel mai mare cântărind 7kg) pe lansetele poziționate către standul 29. Probabil nada mai multă au atras somnul în aceea zonă.

Următoarele două zile s-au desfășurat normal, cu capturi pentru mine pe timpul nopții, dar și cu trei trăsături peste zi venite de pe zona standului 29 și finalizate cu doi pești pe mal.

Vadul pescuit de Dani a oferit constant capturi

Toate cele trei trăsături au venit în decurs de trei ore, atunci când standul 29 a fost nepescuit. După noaptea în care am fost invadat de somni, pe zona din fața standului 29 am folosit doar boiliesuri cu mai mult fruct (Squid și Capșună High Attract), reușind astfel să evit somnii până la final.

În ultima noapte a venit vremea lui Dani să bată bariera celor 20kg cu o frumoasă salontă de 22kg.

Superbă salontă "de noapte" pentru Dani

Superbă salontă „de noapte” pentru Dani

Pelagicevo este o destinație destul de accesibilă. Distanța o parcurgi ușor, costurile pentru o săptămână de pescuit sunt acceptabile, iar pescuitul nu este unul solicitant.

Pe majoritatea standurilor trebuie să lansezi undeva între 70-100m și nu au agățătură, ci doar mici platouri care sunt important de găsit cu markerul dacă dorești să ai o partidă reușită. Fir întins!

Ţi-a plăcut articolul? Dă-i o notă și un LIKE!

Crapii platourilor de balastiera
5 (100%) 9 votes

Andrei

Andrei "Toto" Popescu

Colaborator la CRAP24.RO
Împătimit al pescuitului la crapi record și proprietar Meet Carp Company. De asemenea, coproprietar CPK Carp & More. Și-a început cariera în lumea pescuitului încă din copilărie, cel mai arzător țel fiind recunoașterea ca pescar de prim rang.
Nada favorită: Stinky Fish CPK
Record personal: 23,900 kg
Andrei

Ultimele postari ale lui Andrei "Toto" Popescu (vezi toate)

1 Comment

1. Adrian

29 martie 2016 at 9:41 pm

Felicitari baieti. Calitate si profesionalism. Aratati-i si lui Matea, ca saracu a batut drumul degeaba anu trecut :)

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *