Bucataria pentru crapi – Paste(l) de apa rece

Odată cu răcirea apei și retragerea crapilor în zonele adânci ale lacurilor, strategia pescarului trebuie să se bazeze nu numai pe pricepere și inspirație, ci și pe imaginație. În zilele foarte reci, crapii nu mai parcurg distanțe mari pentru a găsi hrana, ci se rezumă la zone relativ reduse, de care încearcă să profite la maxim.

Deși nădirea pe apă rece trebuie să fie ceva mai temperată, câteva spomburi cu bile solubile sunt bine venite pe zonele care țin crapi

Odată identificată groapa în care au poposit, ei trebuie convinși să mănânce ceea ce le oferim. Pe primul loc în meniul de toamnă-iarnă se află pasturile, iar dintre acestea, pasta solubilă pare să fie specialitatea casei.

Toamna se numără nu numai bobocii, așa cum știm din folclorul și cinematografia românească, ci și crapii mari. Pescarii pasionați și nu foarte friguroși au în palmares multe capturi mari realizate toamna târziu, uneori chiar spre iarnă. Odată cu vremea rece, crapii se retrag în zonele de protecție reprezentate de cele mai adânci locuri din lacul în care trăiesc.

Momeală de tip snowman și pastă solubilă pe momitor - o rețetă de încercat când apa începe să se răcească simțitor

Momeală de tip snowman și pastă solubilă pe momitor – o rețetă de încercat când apa începe să se răcească simțitor

Dacă știm bine profilul batimetric (harta adâncimilor dintr-o apă nr) al lacului pe care urmează să pescuim, și mai și putem rezerva locul din care știm că putem ajunge la gropi, atunci jumătate din ecuație e rezolvată.

Rămâne să convingem crapii să mănânce bunătățile pregătite de acasă. Împreună cu prietenul Marian, am făcut cu ceva vreme în urmă o ieșire de 48 de ore la Periș, pe balta mare (Podișor 2), cunoscută la vremea respectivă ca fiind adăpostul câtorva crapi foarte mari (de peste 18 kg).

Ne-am decis să abordăm coada dinspre nord a bălții, acolo pe unde trece vechea albie a râului, acum doar un canal puțin mai adânc decât restul bălții. Deși cea mai mare parte a zonei din fața noastră avea fundul foarte mâlos, eram convinși că putem plasa monturile în zona canalului, la aproximativ 100 – 110 m de mal, acolo unde fundul e ceva mai tare.

Strategii de pescuit la crap toamna

Decidem să facem două paturi de nadă. Marian urma să pescuiască în dreapta, cu lansetele orientate către mijlocul bălții (zonă cu ceva buturugi, care speram să țină și pește), în timp ce eu urma să arunc direct spre digul de vizavi, în încercarea de a prinde canalul aproape de deversor. Hotărâm, de asemenea, să folosim două tipuri diferite de boiliesuri.

Montură elicopter și pasta solubilă bricolată direct pe vadul de pescuit

El a ales Source, eu bilele de la Carping Club. Fishmeal (boiliesuri bogate în făină de pește), tari, nu foarte mari, și neapărat în formulă snowman (două boiliesuri cu flotabilități diferite), cu pop-up, din cauza stratului consistent de mâl.

Mai mult, știind obiceiurile crapilor locali, stabilim că vom pescui amândoi cu pastă pe plumb, pentru o atracție sporită. Eu aveam deja pastă solubilă, plină de semințe mici, făcută din același mix ca și boiliesurile, iar Marian și-a pregătit pe loc o pastură din mix Source, amestecat doar cu lapte de porumb.

În mai puțin de o oră, suntem cu cele 8 lansete la apă și ne apucam să amenajăm tabăra. Cort, paturi, saci de dormit serioși. Se anunțase vreme închisă și foarte rece, astfel că ne luasem măsuri de precauție, dublate cu două sticle de vin și multe plicuri de ceai.

Odată tabăra instalată, facem o nădire largă. Eu doar cu boiliesuri, cam 1,5 kg de solubile, împrăștiate pe o suprafață de cam 30 de metri pătrați, Marian cu boiliesuri și vreo 15 bulgări sănătoși.

Aveam acum 6 lansete orientate spre mijlocul apei, oarecum pe canal, și două lăsate de mine mult în stânga, pe zona mâloasă, la intercepție. Văzusem multă activitate acolo la suprafața apei și voiam să văd dacă acele lansete aveau să producă vreun pește.

Pasta solubilă este extrem de eficientă pe toată durata sezonului de pescuit

Aveam diferite chiar și monturile. Marian decisese, din cauza mâlului, să folosească monturi “helicopter” dar folosind sistemul cu săculeț solubil (“quick change PVA system”, de la Solar), iar eu am recurs la clasica montură cu plumb in-line, pastă pe plumb și cârligul înfipt în pastă.

Deși așteptările noastre erau mari, prima noapte a trecut fără să punem vreun crap pe saltea. Pe malul opus, Pompiliu, care venise cu o zi înaintea noastră, rămăsese și el cu un singur pește, prins joi noapte. E drept, un exemplar excelent, de 10 kg, aflat într-o stare perfectă. La noi, câteva mișcări apatice, probabil racii care se delectau cu bilele noastre.

Snowman-ul cu boabă de porumb artificial și-a făcut datoria

Puțin înainte de miezul nopții, lanseta din stânga de pe rodpodul lui Marian dă semne de viață. Înțep și simt peștele, dar când îi predau lanseta lui Marian, care ieșise val-vârtej din cort, peștele nu mai era.

Mai înfruntăm frigul pătrunzător o oră, după care ne retragem în confortul oferit de cort. Acolo avem lumină, ceai fierbinte, teatru radiofonic la radio.

Weekend cu crapi de stânga

Sâmbătă dimineață, profităm de scurta pauză între reprizele de ploaie și împrospătăm momeala, după care mai facem o nădire cu bile. Arunc și 1 kg de boiliesuri tari, răspândite pe o arie mai largă, poate conving exemplarele mai mari să vină la masă în zonă.

Eu rămân pe bilele cu care am început, Marian scoate una dintre lansete, cea la care scăpase peștele noaptea, și pune o bilă de 20 mm, Cranberry, cu o boabă de porumb artificial deasupra. Nu chiar snowman, dar efectul cromatic era interesant, cu boaba galbenă peste boiliesul roșu.

Marian Sandu cu un superb crap comun de toamnă târzie

În jurul prânzului, pleacă aceeași lansetă din stânga. Înțep tot eu, și aduc peștele vreo 30 m, până-l conving pe Marian ca nu e glumă și că avem prima captură. Nu știm dacă e boiliesul sau locul, dar e aceeași lansetă la care trăsese noaptea. Punem pe saltea o crăpoaică rotundă, puțin peste 8 kg, cu gura perfectă. Nu părea să mai fi fost prinsă.

Peste câteva ore, prânzul cu fasole și ceapă este întrerupt de unul dintre avertizoarele mele. Tot lanseta din stânga, una dintre cele două de pe apă mică. Dril fără probleme și crapul aproape șui, de 5,8 kg, ajunge la sac. După amiaza trece fără alte „incidente”, iar seara discutăm despre faptul că ar fi momentul să intre și crapul de două cifre pe care-l tot așteptam.

Noaptea trece la fel de liniștită, cu câteva reprize de ploaie. Duminică, punem pastă pe plumbi și lansăm iar, după care mai nădim câteva zeci de boiliesuri în zona monturilor. Prânzul aduce și primul pește de două cifre, fix 10 kg, la una dintre lansetele mele din canal. Pop-up-ul alb, condimentat, pare să-și fi făcut treaba, la fel și pasta solubilă.

Când ne pregăteam să ne apucăm de strâns, aceeași lansetă din stânga pleacă cu scârțâit de roți și Marian e pe fază. Inițial, crede că e ciortan, dar după ce-l vedem în minciog realizăm că e cel mai mare pește al partidei. Cântarul confirmă: 12,2 kg. Un exemplar frumos, cu gura intactă și o coadă superbă.

Cătălin cu unul dintre crapii mai corpolenți ai partidei

Plecăm spre casă cu sentimentul că pescuitul abia ar fi trebuit să înceapă și cu încă o confirmare a teoriei piramidei de nădire, care spune că peștii mari tind să apară spre sfârșitul sesiunii.

Pasta solubilă și-a făcut încă o dată datoria, iar exemplarele de două cifre ne-au bucurat retina și au umplut obiectivul aparatului foto. Peștii de peste 18 kg nu s-au arătat, dar asta e și ideea; avem motiv să-i mai căutăm o dată. Fir întins!

Ţi-a plăcut articolul? Dă-i o notă și un LIKE!

Bucataria pentru crapi – Paste(l) de apa rece
4.9 (98.57%) 14 votes

Catalin Toader
Prezent pe

Colaborator la CRAP24.ro
Crescut între Dunăre, Prut și Siret, a urmat traseul firesc de la trestie și plută din pană la rodpod și avertizoare electronice. Fotograful oficial și coordonator al echipei media la World Carp Classic, fondator și redactor șef la revistadecrap.ro și nu în ultimul rând pescar de crap cu rezultate remarcabile.
Catalin Toader
Prezent pe

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *